تحولات لبنان و فلسطین

مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - اعضای شورای اسلامی شهر مشهد برای دو پروژه از طرح بزرگ میدان شهدا به شهرداری مجوز فروش دادند. ...

برای کسب درآمد، تراکم و صدور پروانه را به شهر تحمیل نمی کنیم

به گزارش خبرنگار ما، با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر، به شهرداری مشهد اجازه داده شد نسبت به فروش پروژه بهشت یک و برج 19 طبقه ضلع جنوبی میدان شهدا اقدام کند.

این پروژه ها در حالی رأی اعتماد اعضای شورا را گرفتند که اکثریت اعضا با بلند مرتبه سازی در برابر حریم بارگاه منور رضوی مخالف بودند.

موحدی یکی از اعضای مخالف بلند مرتبه سازی در اطراف حرم مطهر رضوی گفت: در ارتباط با بلند مرتبه‌سازی اطراف حرم رضوی شماری از حضرات آیات از جمله سبحانی، علم‌الهدی و مکارم شیرازی مخالف هستند و ما نباید اجازه بدهیم پروژه‌های بلند مرتبه در اطراف حرم رضوی ساخته شود.

فاطمی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: مشکلات بلند مرتبه‌سازی فقط در بحث سایه‌اندازی نیست و بلند مرتبه‌سازی در مباحث دیگری چون اقتصادی و ترافیکی و بسیاری دیگر معایبی با خود به همراه دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد هم در مخالفت گفت: شهر مشهد ظرفیتهای بسیار برای سرمایه گذاری دارد.

حسنعلی اخلاقی با بیان اینکه در گذشته ساختمانهایی در اطراف حرم رضوی بنا می شد که چشم انداز این بارگاه منور را دچار خدشه می کرد، افزود: بلند مرتبه سازی ضرورت شهر است، ولی رعایت چشم انداز حریم رضوی در بلند مرتبه سازی ها ضروری تر است.

وی ادامه داد: ساختمانهای بیشتر از 10 طبقه باید با فاصله یک کیلومتری از حرم مطهر رضوی احداث شوند.

اما دیمه کار دیگر عضو شورا در موافقت با این لایحه شهرداری، با اشاره به عبور3 خط قطار شهری مشهد از میدان شهدا گفت: میدان شهدا میدان پر اهمیتی است و سه خط قطار شهری مشهد در آینده از این میدان عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید با تبصره و بند دست شهرداری مشهد را برای پروژه‌های اقتصادی ببندیم افزود: بی اعتمادی به نظرات کارشناسی شهرداری زیبنده نیست و من از اعضای شورای شهر مشهد درخواست دارم بند «و» و تبصره‌ای به طرحها اضافه نکنند.

براتعلی خاکپور، عضو دیگر شورای شهر مشهد هم در موافقت طرح پروژه برجهای 19 طبقه در میدان شهدا گفت: این دو طرح از خیابان شیرازی 400 متر فاصله دارند و برای بحث بصری حرم رضوی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

  فروش تراکم برای درآمد را به شهر تحمیل نمی کنیم

در پاسخ به اظهارات ضد و نقیض اعضای شورا مزجی معاون اقتصادی شهرداری مشهد گفت: سیاست کلی شهرداری در اجرای پروژه های اقتصادی، تراکم فروشی برای افزایش درآمد نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون در صدور پروانه های ساختمانی فقط منافع شهر در نظر گرفته می شود، افزود: برای کسب درآمد مالی تراکم و صدور پروانه را به شهر تحمیل نمی کنیم.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه حرم مطهر نگين اصلي شهر محسوب مي شود؛ سعي شده فاصله پروژه تا حريم و حرم رضوي رعايت شود.

مدیر اجرایی پروژه میدان شهدا هم در دفاع از این لایحه گفت: برجهای میدان شهدا مشکلی در منظر بصری حرم رضوی ایجاد نمی‌کنند.

برجسته نژاد با بیان اینکه این دو برج 400 متر با خیابان شیرازی فاصله دارند، افزود: ابتدا قرار بود برج شمالی و جنوبی میدان شهدا در 28 طبقه ساخته شود که به 19 طبقه کاهش یافت و نیمی از پروژه شمال و جنوب به فضای سبز تعلق پیدا کرد.

برجسته نژاد با اشاره به اینکه در طرح میدان شهدا پروژه‌های آن در واقع تکمیل کننده هم هستند، گفت: مبنای ما در این پروژه‌ها ارايه اوراق مشارکت نبوده، زیرا اگر این گونه بود باید پروژه را 28 طبقه‌ای می‌ساختیم، اما این طرح را به 19 طبقه رساندیم و این در حالی است که ارتفاع طبقات در میدان شهدا به صورت متوسط 12 طبقه است.

مدير اجرايي پروژه ميدان شهدا اضافه كرد: مشخصات فني پروژه «بهشت يك» در مساحت 5270متر مربع و سطح زيربنا 36 هزار و 705 متر مربع است و دغدغه شورا را در ارتباط با ارتفاع ساختمانها با اين نكته كه ساختمانها 8 طبقه است و سه طبقه آن به صورت طبقات منفي يك، دو و سه ساخته مي شوند؛ نزديك به 85درصد از طرح از فاصله 900متري از حرم است و بيش از 150 واحد پاركينگ مازاد دارد.

   در حاشیه

- یکی از اعضای شورا با اشاره به نحس بودن عدد 19 به دلیل اقبال بهائیت پیشنهاد کاهش یا افزایش طبقات برج میدان را داد که رأی نیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.